29 May 2009

SPM

Wee, just read the newspaper and saw that our Kementerian Pendidikan is going to do something for the scholarship thing.(JPA?)

Hmm, felt like using BM as it's something about spm, and our kementerian.
Haha.

Jadi, apa yang telah saya baca ialah oleh sebab terlalu banyak orang yang mengadu bahawa cara pihak kerajaan memilih calon terpilih untuk biasiswa tidak begitu baik,
ada orang yang memperoleh banyak As tapi tak dapat biasiswa,
manakala ada sesetengah orang yang keputusannya 'okok' saja mendapat pula.
Sebenarnya, masalah ini telah muncul sejak berpuluh tahun lalu.
Lantaran itu,
akhirnya mereka telah membuat sesuatu walaupun saya berpendapat bahawa cara mereka tidak begitu efisien, malah terdapat sedikit 'comel'.

Kementerian Pendidikan telah mengumum bahawa calon-calon SPM mula dari tahun depan hanya boleh pilih tidak lebih daripada 10 mata pelajaran untuk SPM.
Bukan itu sahaja,
menurut Menteri Pendidikan kita,
gred untuk SPM juga terdapat sedikit pengubahan,
iaitu kini terdapatnya A+,A dan A.
Susulannya, B+,B,B-,C+,C..........
Pada hemat saya,
A1 dan A2 sebenarnya amat cukup dan jika mereka guna kaedah ini,
mungkin boleh membantu dalam pemilihan calon biasiswa.
A1+,A1,A1-??

Saya berasa amat bertuah kerana saya telah menghabiskan SPM saya pada 2007.
Sekiranya saya ialah calon spm bagi tahun depan,
mungkin saya akan dapat semua - punya.
A1-,A2-,B3-?? Haha.
Walaubagaimanapun,
penglimitan mata pelajaran telah membolehkan pelajar sains di CH mengambil kurang satu mata pelajaran dan saya yakin bahawa mata pelajaran ialah EST.
Haha.


Okay,enough for the Malay.
Omg, my Malay really has become worse.
It took me quite a long time to figure out what word I wanted to type.
wth. And as you can see,
my kosa kata become very very few only.
Kept using the same word.
Fla. =="
Anyway, it's still a good news for not taking EST. =)
*The subject that make me got a b3 for SPM* xP
But for the +,- thing, not that nice.

6 comments:

YJ said...

Pada pendapat saya, apa yang benar-benar 'comel' ialah kamu leh...
aiyo, kementerian pendidikan kita tak boleh lihat la, semua mengatasi masalah yang dapat dilihat saja...otak-less

我的馬來文更差...還好啦
杰倫本來就不需要懂馬來文

Atom said...

dun worry hehe
my malay sucks more...
i'll just let it rot

SoYaBeaN said...

malaysia sot liao...

ol said...

Nampakmu gunakan B.M untuk menaipkan semua ini memanglah ganjil perasaannya.

Jikalau apa-apa yang kau tulis tu semuanya dizahirkan, maka pelajar masa depan akan menghadapi kesulitan besar kelak nanti. tapi, memanglah kita patut ketahui perkara ini sejak awal ini, bukannya julung-julung kali kementerian kita membuat keputusan yang amat mengejutkan.

>>Atom
Don't let your malay rot. I mean, sooner or later you'll found out that every language has it profound uniqueness. At least I've realised it when I started learning Japanese.

漩涡 said...

erm...we are the last science students in which take est..
so it dun affect the science claz..
juz maybe sum of them cant take art..

Hui Yi^^ said...

>Jay

Terima kasih kerana memuji saya. Haha.

>Atom

Really? Haiz, it'll just be like that once we stop using it. T_T

>Soya

Always sot. x)

>LC

Sebenarnya,
pada pendapat saya,
BM kamu masih belum Menjadi buruk.
Atau langsung tidak akan menjadi begitu?
Saya sudah tak tau apatu 'zahir' dan jelasnya saya tak akan guna 'julung'.
Aihz.

>Xuan wo

REally??
I didnt know that. x(